כתבה בבלוג

הגן של חלי

למה לי ללכת לישון?

אפר 24. 2016 | מאת חלי שוויצר

למה לי ללכת לישון?
הגיע הערב עוד רגע הילד יעצום את עיניו ואנחנו נתפנה ל"חיות את החיים" לשטוף כלים, לקפל כביסה, לארגן את הלו"ז למחר... אבל בארוחת הערב הילד לא רוצה לאכול את מה שהכנו, לא רוצה להיכנס למקלחת ולא ללבוש פיג'מה ולא לצחצח שיניים ועד שהוא נכנס למיטה אנחנו כבר חסרי סבלנות וקצרי רוח. מספרים סיפור ומסכימים לעוד אחד, נותנים נשיקה וחיבוק, מכבים את האור ועוד נשיקה אומרים לילה טוב ויוצאים מהחדר. לא הספקנו להתרחק ומתחילה מערכה שנייה. בקבוק...מוצץ...פיפי...יתוש...כואב...מפלצת. הפעוט/ה יוצא מהמיטה ואנחנו מחזירים ומתחיל הבכי...אנחנו מאיימים, נוזפים, כועסים ומסיימים מותשים. נשטפים בנחשולי אשם שמאיימים להטביע את האני החינוכי האוהב של כל הורה מצטיין! 
ושוב נשאלת השאלה מהי הדרך הטובה ביותר להיערך לשעת השינה וטקס ההשכבה? הזמן שבו הילד לומד להעביר את עצמו מערות למצב שינה, מפעילות לרגיעה בלי התנגדות ובכי. נשמע מופרך? אז קודם כל צריך להכיר בחשיבות של ליווי ההורה בזמן הזה, יצירת טקס שהוא זמן של אינטימיות ומאפשר מרחב משותף לשיח מחבק, זמן של איסוף והכלה, שיתוף באירועי היום שעבר וסיום טוב של יום. זה הזמן של ההורה להתכוונן להיות בהקשבה ואמפתיות לקושי של הילד להיפרד ואפשר לעשות זאת באמצעות שיתוף הילד ועידודו לקחת אחראיות על כך. מתחילים בהזמנת הילד לקחת חלק בהתארגנות שלפני. שואלים אותו מה יעזור לו להירדם בצורה נעימה... בקבוק צריך? מוצץ, שמיכי, סיפור? אולי שני סיפורים, אולי להזמין בובה לישון איתו. בודקים איתו אם יש לנו את כל מה שצריך כי עוד רגע נכנסים לישון ולא יוצאים יותר מהחדר. רגע! פיפי עשינו? נשיקה לאח, אבא,אמא נתנו? וכך אנחנו יחד איתו בונים את העתיד לבוא מתחילים להיפרד מהיום ובונים את הציפייה לשכיבה במיטה ולכרבול הכיפי יחד. אירוע ההשכבה אינו עוד מהתלה וכשאנחנו מבינים ומקבלים זאת אנחנו לא מזמינים וכחנות ודווקאיות, שהילד יודע ומרגיש שהזמן הזה הוא זמן איכות עם אבא או אמא ולא צריך לנסות לסחוט עוד תשומת לב כי היא ניתנת לו בשפע, יצוצו פחות דרישות וטענות. נכנסים למיטה מספרים סיפור אפשר להזמין חלום נעים על יום הולדת...נשאל מה היה רוצה לעשות מחר ומחר כמובן לזכור ולקיים! נעבור על אירועי היום ונחזק את הילד על כל מה שעשה טוב נתגאה ונשבח אותו. ילדים אוהבים טקסים ושיגרה וגם לבדוק ולראות את מידת ההשפעה והשליטה שלהם על ההורה ואם נשכיל לשתף ולתת לו אחראיות ובחירה בזמן הזה הילד יפנה את כוחותיו ממאבק עם ההורה לשיתוף פעולה.